Jak używać pasty do modelowania Pebeo?
W krótkim demonstracyjnym filmie artysta prezentuje możliwości i sposób użycia pasty modelującej Pebeo. Pasta to pozwala na uzyskiwanie trójwymiarowej tekstury i jest przystosowana zarówno do pracy z farbami akrylowymi jak i olejnymi. Pasta modelująca nie jest żelem dodawanym do farby w celu zwiększenia jej objętości - jest to pasta nakładana przed malowaniem, która po wyschnięciu tworzy białą, elastyczną (ze względu na użytą do jej produkcji żywicę), niepękającą na płótnie powłokę. Dodanie pasty do farby zmieniłoby jej kolor np. z czerwonego na różowy co, w większości przypadków, nie jest efektem pożądanym.
Artysta podzielił powierzchnię podobrazia na kilka obszarów przy użyciu taśmy maskującej, żeby zademonstrować różne efekty, które można uzyskać przy pomocy pasty. Pasta nakładana jest szpachelką bezpośrednio ze słoika lub wyciskana z tuby - nie należy do tego celu używać pędzla. Obfite nałożenie pasty pozwala stworzyć różnorodne wzory / reliefy np. rzeźbiąc w paście szpachelką lub czymkolwiek co mamy pod ręką: grzebieniem, kartą bankową, ołówkiem itp.. Pasta modelująca Pebeo ma dobre własności przylegania do powierzchni i utrzymuje zadany kształt, który nie zmienia się w procesie wysychania (pasta nie rozpływa się po powierzchni). Grubość nałożenia pasty determinuje czas schnięcia - standardowo zajmuje to kilka godzin (najlepiej zostawić pracę na noc do całkowitego wyschnięcia). Nie należy przyspieszać procesu schnięcia pasty suszarką.
Artysta zwraca uwagę na fakt, że zamalowywanie wzorów farbą zmieni lekko ich kształt. Można zacząć malować już w momencie gdy pasta jest powierzchniowo wyschnięta. Natomiast taśmę maskującą należy zdejmować jeszcze przed wyschnięciem pasty. Zaleca się malować niewielką ilością dobrze rozwodnionej farby - nie należy nakładać farby grubą warstwą ponieważ może to zamazać stworzone wzory. Pierwsza warstwa bardzo rozwodnionej farby zostaje nałożona przy pomocy szerokiego miękkiego pędzla. Druga warstwa, z innym kontrastującym odcieniem, nakładana jest poprzez wcieranie farby szmatką (pamiętając, że zarówno pasta jak i pierwszy podkład muszą być już suche). Taki sposób nanoszenia drugiej warstwy zamaluje wierzchnie powierzchnie reliefów pozostawiając pierwszy odcień nietknięty w głębi wzorów. Po usunięciu taśmy maskującej otrzymujemy końcowy efekt.
Zapraszamy do samodzielnych doświadczeń artystycznych!