Werniksy do farb olejnych służą przede wszystkim do zabezpieczenia powierzchni obrazu przed zanieczyszczeniami i kurzem oraz nadania mu jednolitego wykończenia. Werniksy wytwarzane są na bazie żywicy naturalnej lub syntetycznej - rodzaj i ilość użytej żywicy wpływa na efekt końcowy. Produkowane są werniksy o wykończeniu błyszczącym, satynowym (półmatowym) oraz matowym. W naszej ofercie znajdą Państwo zarówno werniksy w płynie jak i w aerozolu producentów polskich i zagranicznych. Dowiedz się więcej (VIDEO).

Werniksy do farb olejnych

Czy werniks końcowy to jakiś specjalny rodzaj werniksu?

Farby olejne to są farby, które schną przez długi czas: wyschnięcie samej powierzchni obrazu zajmuje kilka tygodni a całkowite wyschnięcie farby (w całej jej objętości) zajmuje nawet do kilkunastu miesięcy. Werniksy końcowe to są werniksy, które można stosować wtedy kiedy farba olejna jest całkowicie objętościowo wyschnięta.

Czy możemy w jakiś sposób zabezpieczyć obraz olejny wcześniej niż po całkowitym wyschnięciu?

Możemy zabezpieczyć obraz olejny już wtedy kiedy farba wyschła powierzchniowo (po kilku tygodniach). Do tego celu stosuje się werniks tymczasowy (werniks wstępny) - taką rolę pełni np. werniks retuszerski. Werniks tymczasowy może zostać usunięty z powierzchni obrazu przed jej końcowym zawerniksowaniem lub też może pozostać jako warstwa podkładowa do werniksu końcowego.

Czy tymczasowe zabezpieczenie obrazu to jedyna funkcja werniksu retuszerskiego?

Werniks retuszerski przede wszystkim pełni funkcję retuszu (korekty) obrazu: jest używany do przywrócenia suchej i matowej farbie olejnej jej oryginalnych właściwości i ożywienia koloru. Ponieważ jest rozcieńczony rozpuszczalnikami to tworzy o wiele cieńszą warstwę niż zwykłe werniksy końcowe.

Na co wpływa rodzaj użytej w werniksie żywicy?

Werniks przede wszystkich nadaje jednolite wykończenie całej powierzchni obrazu - błyszczące, satynowe lub matowe. Rodzaj żywicy może wpływać zarówno na efekt większego nasycenia i głębi koloru farb jak i zachowanie się werniksu w czasie. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż niektóre werniksy np. produkowane z żywicy damarowej mimo ich bardzo wysokiej jakości mają tendencję do lekkiego żółknięcia w czasie. Produkowane obecnie w najnowszej technologii werniksy w oparciu o żywice akrylowe nie wykazują tendencji do żółknięcia a często wzbogacone są o filtr UV zabezpieczający dodatkowo obraz przed wpływem światła słonecznego.

Czy są jakieś werniksy specjalnego przeznaczenia?

Do uzyskania efektu sztucznego postarzenia obrazu możemy wykorzystać werniks postarzający, natomiast w celu uzyskania efektu pęknięć powierzchni obrazu można zastosować werniks pękający.

Który z werniksów jest lepszy: w płynie czy w spray'u?

Każdy artysta ma swój ulubiony sposób (swoją technikę) nanoszenia werniksu na powierzchnię obrazu i to jest kwestia indywidualna. Werniks w płynie należy nakładać miękkim, szerokim pędzlem na obraz leżący (w pozycji poziomej) tak by unikać powstawania zacieków. Werniksowanie aerozolem odbywa się gdy obraz jest wiszący (w położeniu pionowym) - nanosimy werniks najpierw ruchem z góry na dół (ruch w pionie) a potem z jednej strony na drugą (ruch w poziomie). Dla powierzchni obrazu, która ma wyraźnie zaznaczoną strukturę trójwymiarową wydaje się wygodniejsze zastosowanie werniksu w spray'u.

Jak używać werniksów końcowych Schmincke do zabezpieczania obrazów olejnych?

Jak używać werniksów retuszerskich Schmincke?

 

Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Masz pytania? 733-012-789
Pon. - Pt. 8:00 - 16:00
Sklep internetowy Shoper.pl