Prezentujemy różne pociągnięcia pędzla akwarelowego
Prezentowany film objaśnia różne metody pociągnięcia pędzla stosowane w malarstwie akwarelowym na przykładzie pędzla okrągłego i riggera.
Malowanie pędzlem to bardzo indywidualna cecha, która definiuje osobisty styl artysty. Można to przyrównać do pisania odręcznego. A więc malowanie, to pokrótce robienie znaków na płaszczyźnie papieru lub innym podkładzie malarskim.
Malować można różnymi materiałami, poczynając od gąbki, przez złamaną gałązkę, a także zużytą kartę bankomatową, po pędzel. Stosowanie tej różnorodności narzędzi malarskich jest niesamowicie kreatywne i daje możliwość tworzenia wspaniałych efektów.
Skupiając się na okrągłym pędzlu do akwareli możemy zauważyć, że pędzel taki składa się z końcówki i brzuszka w części włosia. To naprowadza nas na różnorodność możliwości pociągnięcia pędzla przy użyciu różnych jego części. Końcówką włosia robimy delikatne ślady malując np. linie, czy cienkie kształty. Używając brzuszka poprzez stosowanie odmiennego nacisku na papier uzyskujemy różnej grubości ślady. Te ślady też będą się zmieniać, jeśli raz będziesz malował po suchym papierze versus po papierze pomoczonym wodą. Możemy również dla uzyskania efektów teksturowych malować tzw. metodą suchego pędzla. Sposób takiego malowania został zaprezentowany w filmie. Stosując faliste ruchy pędzla możemy uzyskać efekty fali morskiej.
Innym rodzajem okrągłego pędzla, ale mającego wydłużone włosie jest rigger. W filmie artysta zastosował pędzel o numerze 2, a więc cienki, dzięki czemu można wykonać detale, jak maszty na łodzi, korony zimowych drzew, czy też poręcze i słupki w ogrodzeniu.
Każdy efekt jest do wyćwiczenia. Trzeba próbować różne sposoby malowania, żeby potem uzyskać to co faktycznie chcemy namalować, chyba że jest to intuicyjne malowanie, ale to już inna historia.
Zapraszamy do eksplorowania możliwości malarskich przy użyciu rożnych rodzajów pędzli.