Dlaczego potrzebujemy werniksować obraz olejny?
No cóż, jest wiele sytuacji, które powodują, że potrzebujemy pokryć obraz werniksem.
Generalnie pełne wyschnięcie naszych obrazów może zająć od sześciu miesięcy do roku, jednak często obrazy opuszczają studio artysty wcześniej i trafiają do galerii lub innych prezentacji, zanim osiągną ten czas. Wtedy właśnie przydaje się zastosowanie werniksów tymczasowych.
Werniks retuszerski Schmincke jako werniks tymczasowy jest wyłącznie do stosowania na obrazach olejnych i może być użyty po wyschnięciu powierzchniowym obrazu, czyli najwcześniej po około czterech tygodniach.
Poza tym, że zmieniamy miejsce prezentacji obrazu, czyli przewozimy i wieszamy w otwartej przestrzeni, gdzie może obraz ulec zakurzeniu, jest jeszcze inny powód dla którego warto zastosować czasowe zawerniksowanie. Każdy pigment wysycha w innym tempie, a niektóre obszary, szczególnie ciemne, mogą wydawać się matowe lub płaskie. Wtedy zastosowanie lakieru wydobywa bogactwo kolorów i blask, jaki miały podczas pierwszego nałożenia.
Werniks do tymczasowej ochrony Schmincke to bezbarwna, neutralna, półbłyszcząca warstwa, która może być stosowana również na niedokończonych obrazach olejnych.
Wykończenie to nieżółknąca, odporna na starzenie powłoka, która schnie dość szybko. Werniks ten może być nakładany na nasze obrazy, które są suche w dotyku, ale nie wcześniej niż 4 tygodnie od nałożenia farb. Cienka warstwa lakieru pozwala farbie wyschnąć i uniknąć pęknięć w późniejszym terminie.
Najlepiej lakierować obraz w czystym i suchym pomieszczeniu, w jednej pozycji. Jeśli tak się nie stanie, na obrazie pojawią się zacieki. Podstawą są równoległe pociągnięcia przy użyciu równych ilości lakieru na wszystkich częściach obrazu.
Do werniksowania używamy pędzli z naturalnym, miękkim włosiem z kucyka. Lakier powinien wyschnąć w ciągu dnia lub dwóch.
Werniks retuszerski jest również doskonały do ożywiania matowych miejsc, gdy wracasz do suchego obrazu i chcesz kontynuować pracę nad tym samym obrazem.
Jeśli powierzchnia farby ma nieco trójwymiarową, strukturalną powierzchnię, to znacznie łatwiej jest użyć sprayu, aby uzyskać równomierne pokrycie. Lakier retuszujący jest skuteczny jako spray, ponieważ istnieje mniejsze prawdopodobieństwo rozmazania półsuchej farby.
Jeśli kolor nie jest całkowicie suchy, terpentyna i lakier retuszujący mogą rozpuścić farbę, jeśli jest nakładana pędzlem. Nakładanie pędzlem tworzy też grubszą warstwę i może w związku z tym wymagać więcej czasu na wyschnięcie.
Lakier retuszujący, czasowy nie ma jakości lakieru końcowego, ale jest idealną formą tymczasowej ochrony, a lakier końcowy można zawsze nałożyć później.